torsdag 13 november 2014

Tiden där emellan.

Maria Dueñas levererar en för mig stor läsupplevelse enligt uppgift baserad på verkliga händelser. Det utspelar sig under tiden för det spanska inbördeskriget fram till och med andra världskriget. Den unga kvinnan Sira lämnar tryggheten med sin fästman tråkig men stabil, med anställning i statsförvaltningen.
Sira har vuxit upp med sin ensamstående mamma, följt henne i fotspåren och fadern är okänd för Sira. Så kommer den fale mannen som förvrider huvudet på flickan. De lever ett intensivt jetsetliv, även om begreppet inte var uppfunnit.
Huvudsakligen på grund av älskaren trassliga affärer tvingas de lämna Madrid för att slå sig ned i Spanska Marocko.
Här börjar dramat, spännande so en thriller,berättat med en värme som i en feelgoodroman, strålande personskildringar och enligt mina historiska insikter en autentiskt tidsskildring.
Endast formatet, tegelsten ca 700 sidor tvingade mig att då och då lägga från mig "Tiden däremellan",  och då gick jag och suktade efter nästa lästillfälle,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar