fredag 11 oktober 2013

Polis

Jag läste en bok, Huvudjägarna av Jo Nesbø, den var i mitt tycke en utomordentlig smaklös för att inte säga äcklig upplevelse. Någon, jag minns inte vem, sa mig att den inte var representativ, läs en annan han är jättebra. Då läste jag hans senaste "Polis".  Jag kom att tänka på Moltas Eriksons Norgevisa, som retade gallfeber på våra bröder i väst: "Norge, Norge det är ett ruttet land...". Mördare och våldsverkare bland såväl good cops som bad cops, manipulerade bevis promiskuösa socialchefer och våld, våld  och åter våld. Inte ser jag någon stilistisk finess i de ständiga 180-graderssvängarna som ska leda oss läsare fel. Onekligen en del spänning, men söker jag spänning läser jag hellre Arne  Dahl  eller Roslund & Hellström. Nej inte mer Jo Nesbø för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar